Pismo jednoga seoskog učitelja
Članom 16. projekta zakona o narodnim školama određeno je, da u školsku blagajnu pored ostalih prihoda ulazi „dve trećine prihoda od školske gradine i školskog vinograda, koji obrađuje učitelj sa đacima.“ Ko poznaje život učitelja na selu, taj će se i rukama i nogama krstiti i čuditi, kome pade ta misao na pamet. Za njih mi ne bismo ni pisali ovo, ali ko ne zna život našeg učitelja u selu, kao što ga ministar ne zna, moramo da reknemo nekoliko reči.
Do sada, pa i u vreme najvećih reakcija školsko zemljište obrađivao je učitelj i koristio se plodovima sa toga zemljišta za svoj trud. Do sada (pa i u vreme najvećih reakcija) učitelji su obrađivali školske bašte i time davali primer svojim seljanima, a od ministarstva nagrađivani za taj rad novčanom nagradom.
Do sada (pa i u vreme najcrnjih reakcija) učitelji su, na školskom zemljištu, pored svojih škola podizali vinograde i time upućivali i učenike i svoju okolinu u tome poslu, bivali nagrađivani za taj rad od ministarstva, a nikome ne pade na um, da su učitelji napoličari, da to nije njihova zemlja koju obrađuju no opštinska, mi da su dužni dati opštini dve trećine od toga, da rade dakle „na treću paru.“ Srećom, Državni Savet, koji poznaje život naših škola, baš kao i ministar sveo je to od 2/3, na polovinu i napravio učitelje napoličarima. Blago vama srpski učitelji!
I zamislite vi sad ovakvu jednu sliku:
Zasadio učitelj gradinu. Treba mu za ručak malo luka, krompira ili zeleni i pođe da to iz gradine donese. Ali, tamo se isprečio opštinski predsednik, ili kmet, ćata ili birov ili ma koji, koga „opština“ postavi, da pazi da učitelj ne digne berićet. I onaj ti tek razglavi vilice:
— E, čekaj učo, da ja uzmem dva put toliko koliko ti (po ministrovom) ili koliko i ti (po savetskom). Što je učitelj kupovao seme, mučio se i radio, to ništa. „Opštinska“ je zemlja.
Ili druga jedna slika:
Učitelj zasadio i odnegovao pored škole divni vinograd o svom trošku, o svom ruhu i kruhu, a toga ima dosta i u tome su naši vredni učitelji pokazali dosta velika uspeha, I zamislite sad, vinograd rodio, divno grožđe, a učitelj, ne sme da otkine grozd, pošto čuva čuvar koga opština postavlja „da uča ne poje grožđe.“
Ima u projektu i gorih stvari i „Politika“ će ih rado donositi.